כאבי ראש היא אחת ההפרעות השכיחות במבוגרים ובילדים. מאמר זה מהווה את אחת העבודות היסודיות ביותר בתחום. בנוסף לאתיולוגיה, גישות האבחנה השונות ופירוט שיטת הטיפול, מסתעף המאמר למאמרי משנה הדנים כל אחד בסנדרומים האופיינים לכאבי ראש בהיבט של דיקור או אקופרסורה, תזונה וצמחי מרפא. לכל פתולוגיה צמודה ההתייחסות לאבחנה קלינית, אבחנת הלשון והדופק. זהו מאמר המפתח לטיפול בכל היבט הקשור לכאבי ראש.

מאת: נטלי כהן, ענבר שינה ואורית ציפורי

 

אטיולוגיה:
א. קונסטיטוציה חלשה: נראה בעיקר בגילאי 7-10. נובע מבריאות ההורים לפני ובזמן ההתעברות, ומצב האם בזמן ההריון
ב. רגשות: כעס, תסכול, טינה (Liv), דאגה (Lu), פחד (Kid), הלם (Ht, Lu, SP), כולל יתר עבודה מנטאלית ועבודת יתר.
ג. מין: עודף פעילות מינית בגברים, ולידות ברצף בנשים
ד. תזונה: אנורקסיה, אכילת יתר, צריכה בעודף של מזון חריף/מלחלח/מלוח/חמוץ, מזונות מעובדים/מקופסא, אכילה מהירה או בזמן עבודה, ארוחות לא מסודרות או מאוחר בלילה, כימיקאלים כמו מונוסודיום גלוטמאט, וקפאין.
ה. תאונות: פגיעה בראש יכולה לגרום לכאב

אבחנה:
ניתן לאבחן כאבי ראש בשתי גישות: מנקודת מבט של המרידיאנים, או האיברים הפנימיים. שתיהן רלוונטיות באותה המידה בפרקטיקה, במיוחד מבחינת האקופונקטורה.
אבחנות עיקריות משלוש נקודות ראות:

א - אבחנה לפי המרידיאנים:
סיווג זה מספק קו מנחה שימושי בפרקטיקה לזיהוי מהיר של המרידיאן המעורב, בסוג כאב הראש. אבל זה רק קו מנחה נרחב, שקודם כל צריך הגדרה נוספת, ושנית צריך להיות משולב עם הדפוס המזוהה של האיבר הפנימי. לדוגמא כאשר כאב הראש הוא בקודקוד הראש, לעיתים קרובות הוא מערב את ה Terminal Yin Channel, כלומר מרידיאן הכבד, ויכול להיות עקב עליית יאנג הכבד או לחסר דם הכבד.
אבחון נוסף של המרידיאן שנוגע לאזורי ראש שונים מתבטא בכאבי הראש כלהלן:קודקוד הראש: מרידיאן הכבד הפנימי מגיע לקודקוד הראש, והוא הגורם השכיח ביותר לכאבי ראש שם. כאב ראש בקודקוד הוא לעיתים קרובות הודות לחסר דם הכבד, שלא מסוגל להגיע לאזור, כאב ראש זה מוטב בשכיבה ועמום באופיו. במקרים אחדים כבא ראש באזור זה יכול להיות הודות לעליית יאנג הכבד, במקרים אילו הכאב יהיה חד באופיו. ישנם גם גורמים אחרים לכאב ראש באזור זה, שלא קשורים למרידיאן הכבד כמו חסר צ´י ודם שלא מסוגלים להגיע לקודקוד, וחסר דם הלב. אסור להתבלבל בין כאב ראש שהוא רק בקודקוד הראש לבין כאב שמשפיע על הקודקוד אבל מתחיל מבסיס האוקסיפוט- סוג כאב ראש זה הוא הודות למרידיאן שלפוחית השתן.

צידי הראש: אזור זה מתאים למרידיאן כיס המרה, וכאב הראש הוא לעיתים הודות לעליית יאנג הכבד, אש הכבד ורוח הכבד. כאב הראש בעל אופי חד ופועם.

צד אחד בלבד: גם אזור זה משויך לכיס המרה וכאב הראש פה גם הוא עקב עליית יאנג הכבד או אש הכבד. ברפואה הסינית נאמר, שסביר יותר כי כאב ראש בצד שמאל יהיה עקב חסר, ובצד ימין עקב עודף, אבל זה בשום פנים ואופן לא חוק שניתן להסתמך עליו.

רקות: גם אזור זה משויך למרידיאן כיס המרה, וכאב הראש לעיתים קרובות משפיע בעיקר רק על צד אחד. כאב ראש זה בד´כ הודות ליאנג הכבד, אש הכבד, או רוח הכבד שעולה, ובעל אופי פועם.

מאחורי העיניים: זהו אזור מאוד שכיח במיגרנה. כאב הראש הוא הודות לחסר דם הכבד אם הוא עמום, או לעליית יאנג הכבד אם הוא חד וחמור.

מצח: כאבי ראש באזור זה בד´כ משויך לקיבה, ויכולים להצביע על חסר בקיבה אם הכאב עמום או על אש בקיבה אם הכאב חד. גורם מאוד שכיח לכאב ראש פרונטלי הוא לחות או ליחה שמוחזקות בראש ומונעות מהיאנג הטהור לעלות לראש ולהאיר את פתחי החושים. מסיבה זו סוג זה של כאב ראש חובר עם תחושת כבדות של הראש, תחושת טשטוש/ עמימות של הראש וחוסר ריכוז. אם ליחה היא הגורם לכאב הראש יהיו בנוסף גם סחרחורות ((Dizziness וראייה מטושטשת. במקרים אחדים כאב ראש פרונטלי יכול להיות הודות לגורם פתוגני שנותר כמו רוח חיצונית שלא גורשה לאחר פלישת רוח-קור או רוח-חום חיצוניים.

מאחורי הראש (אוקסיפוט): כאבי ראש כרוניים באזור זה הם בד´כ הודות לחוסר בכליות, שמתבטא במרידיאן שלפוחית השתן. כאבי ראש אקוטיים באזור זה הם הודות לפלישת רוח חיצונית (בד´כ רוח-קור) ואופייני לדפוס ה Tai Yang במודל ששת השכבות. סוג כאב ראש זה מלווה בקשיון גדול של העורף. במקרים אחדים כאב ראש אוקסיפיטלי יכול להיות קשור לדפוס של שלפוחית השתן כמו ליחה-חום בשלפוחית השתן, ובמקרים אילו הכאב יהיה חד.

בכל הראש: כאב ראש זה הוא הודות לחסר ג´ינג הכליות. ג´ינג הכליות מזין את המוח, וכשהוא בחוסר אין הזנה. זה יכול לגרום לכאב ראש עמום בכל הראש, המלווה בתחושת ריקנות בכל הראש. כאבי ראש אקוטיים המשפיעים על כל הראש הם הודות לפלישת רוח חיצונית (רוח-קור/ רוח-חום), ובעלי אופי חד וחמור, לעיתים מלווים בתחושת Pulling.

למרות זאת ישנה בד´כ קורלאציה בין הדפוס המיוחס לסוג הספציפי של כאב הראש, והמרידיאן המעורב. לדוגמא, הדפוס עליית יאנג הכבד, יכול לגרום לכאב ראש במרידיאן כיס המרה, בעוד שדפוס של חסר בכליות יגרום לכאב ראש במרידיאן שלפוחית השתן. אף על פי כן יכולים להיות יוצאים מן הכלל, וזה קורה במצבים בהם יותר מדפוס אחד מעורב. לדוגמא אדם עלול לסבול מחסר כרוני בכליות, שמוביל לעליית יאנג הכבד. אם החסר בכליות קיים לאורך זמן, ומרידיאן שלפוחית השתן בראש מושפע, אפשרי שיהיה כאב ראש מסוג יאנג הכבד (כלומר מאוד חד ופועם באופיו), שמתבטא במרידיאן שלפוחית השתן באוקסיפוט. יש לזכור גם שכאבי ראש לעיתים קרובות קורים בחלקים שונים של הראש בזמנים שונים. זה לא מצב נדיר, והוא פשוט הודות לקיום של שני דפוסים שונים, שגורמים לכאב הראש. לדוגמא, חסר דם הכבד יכול לגרום לעליית יאנג הכבד. במקרה זה האדם עלול לסבול מכאב עמום בקודקוד הראש, שמשתקף בחסר דם הכבד, שלעיתים משתנה לכאב ראש חד ופועם ברקות שמשתקף בעליית יאנג הכבד. אם אזור הכאב משתנה כל הזמן, וכאב הראש מופיע בחלקים שונים של הראש, בזמנים שונים, זה מצביע על המצאות רוח הכבד שבמקרה זה הכאב ילווה בתחושת מתיחה/משיכה, או על הימצאות ליחה, שבמקרה זה הכאב חלווה בתחושת כבדות בראש.

ב - אבחנה לפי סוג הכאב:
ע´פ 8 העקרונות, בד´כ כאב עמום מצביע על מצב חסר, בעוד שכאב חד מצביע על מצב עודף.
התקף פתאומי נוטה להצביע על פלישת גורם חיצוני, בעוד שהתקף הדרגתי נוטה להצביע על פנימי. מצבי חסר גורמים לכאב ראש עמום, כולל חסר צ´י ו/או דם, חסר דם הכבד וחסר בכליות.
מצבי עודף כוללים עליית יאנג הכבד, התפרצות אש הכבד, רוח הכבד, ליחה, סטאזיס של דם וחום בקיבה.
עמום: כאב ראש עמום הוא הודות לאחד החסרים המוזכרים לעיל.
תחושת כבדות: אופייני ללחות או ליחה, שחוסמת את הראש, ומונעת מהיאנג צ´י הטהור לעלות לראש, ומהיין צ´י העכור לרדת. הראש באופן טיפוסי ירגיש כבד, עמום/מטושטש, וכאילו הראש עטוף. לאדם יהיה קשה להתרכז או לחשוב בעיקר בבוקר.
לחות וגם ליחה עלולות לגרום לתחושות הנ´ל, אבל ליחה יותר חוסמת ומעיבה על ´הפתחים´ ואברי החושים, גורמת לסחרחורת, וראייה מטושטשת. שני סימפטומים אחרונים אילו מבדילים בין ליחה לבין לחות בראש.
כאב מתנפח: (Distending Pain) זהו ביטוי סיני טיפוסי שלעיתים רחוקות משתמשים בו מטופלים מערביים (או לפחות בשפות אנגלוסקסיות). הביטויים החוזרים ונשנים השכיחים ביותר בנוגע לסוג כאב זה הם ´רוטט´, ´מתפוצץ´, ´פועם´, כולם תואמים למתנפח.
תחושה זו טיפוסית לכאב ראש המיוחס לכבד, יכול לנבוע מיאנג הכבד או אש הכבד.
כאב ראש זה יכול גם להיות עקב רוח-חום חיצונית, שבמקרה זה תשפיע על כל הראש, בעוד שבמקרה של יאנג הכבד או אש הכבד, מן הסתם תשפיע על צד אחד או שני הצדדים בראש.
נוקשה: קשיות ניכרת של האוקסיפוט בד´כ מצביעה על פלישת רוח-קור חיצונית.
כאב ראש כרוני עם קשיון של החלק העליון של הכתפיים/השכמות והצוואר, בד´כ מצביע על עליית יאנג הכבד.
מתוח / מושך: תחושת מתיחות מצביעה על רוח פנימית של הכבד
דוקר חודר: תחושה זו מאוד אינטנסיבית וקבועה במקום אחד, מצביעה על סטאזיס של דם, וקורת בכאבי ראש כרוניים. (תיאור נוסף שמשתמשים בהקשר זה הוא ´כאב ראש מבקע´
תחושת ריקנות: תחושת ריקנות של המוח מצביעה על חסר בכליות (יין או יאנג)

ניתן לסכם את סוגי כאבי הראש השונים לפי דפוסים:
רוח-קור: חמור, אוקסיפיטלי, עם ביטויי קשיון
רוח-חום: חמור, נפוח, בכל הראש
רוח-לחות: תחושת כבדות, כאילו הראש עטוף
יאנג הכבד, אש הכבד: נפוח
רוח הכבד: מתוח
סטאזיס של דם: דוקר, בוקע, חודר/קודח
ליחה: תחושת כבדות, כאילו הראש עטוף
חוסר צ´י, דם: עמום
חוסר בכליות: תחושת ריקנות

ג - אבחנה לפי שיפור והחמרה:
הגורמים שמיטיבים או מחמירים כאב ראש נותנים אינדיקציה לקביעת הגורם לכאב הראש
זמן ביום: כאבי ראש כרוניים שמוחמרים השעות היום מצביעים על חסר צ´י או יאנג או על לחות. כאבי ראש כרוניים שמוחמרים בערב או בלילה מצביעים על חסר דם או יין (שיכולים לגרום לעליית יאנג).
פעילות /מנוחה: כאבי ראש שמוחמרים בפעילות הם עקב חסר צ´י או דם, בעוד שכאבי ראש שמוטבים בפעילות קלה יכולים להיות עקב עליית יאנג הכבד או עקב ליחה.
כאבי ראש שמוטבים במנוחה ובשכיבה הם עקב חסר צ´י או דם, בעוד שכאבי ראש המוחמרים בשכיבה הם עקב לחות או ליחה.
מזג אויר: כאבי ראש שמוחמרים בחום יכולים להיות עקב עליית יאנג הכבד או אש הכבד, בעוד שכאבי ראש שמוחמרים בקור יכולים להיות עקב חסר יאנג.
אם הם מוחמרים במזג אוויר לח, זהו סימן ברור שהם עקב לחות או ליחה.
כאב ראש שמוטב באופן זמני בחשיפה לקור (לדוג´ מים קרים) יכול להיות עקב עליית יאנג הכבד.
פעילות מינית: כאבי ראש כרוניים, שמוחמרים לאחר פעילות מינית, (כשמגיעים לשיא בשפיכה אצל הגבר, ובאורגזמה אצל האישה) מצביע באופן ברור על חסר בכליות.
במקרים נדירים כאבי ראש יכולים להשתפר ע´י פעילות מינית, דבר המצביע על אש הכבד.
מזון: חוץ מאי סבילות נרחבת למזונות מסוימים, כאבי ראש שמוחמרים לאחר אכילה מצביעים על לחות, ליחה, תקיעות מזון, או חום בקיבה.
כאבי ראש המוטבים באכילה מצביעים על חסר צ´י או דם.
כאבי ראש שמוחמרים בצריכת מזונות חמוצים (כמו תפוז, אשכולית, חומץ וכו) הם עקב עליית יאנג הכבד
תנוחה: אם כאב הראש מוטב בשכיבה הוא ע´ר חוסר, אם הוא מוחמר בשכיבה (ומוטב בישיבה) הוא עקב עודף. לדוגמא כאבי ראש חמורים עקב עליית יאנג הכבד בד´כ משתפרים בישיבה, והמטופל לא יאהב לשכב.
וסת: הרבה סוגים של כאבי ראש מושפעים בקירוב ע´י תפקוד הוסת.
כאבי ראש שמקדימים את תחילת הוסת, הם בד´כ עקב עליית יאנג הכבד. אם הם מוחמרים במשך הוסת הם יכולים להיות עקב אש הכבד או סטאזיס של דם. אם הם קורים לקראת סוף הוסת הם מצביעים על חסר דם.
לחץ: אם המטופל לא אוהב לחץ על האזור בו מופיע כאב הראש, זה מצביע על מצב של עודף, לעומת זאת אם הכאב מוטב בלחיצה זה מצביע על מצב של חסר.

אבחנה וטיפול:
כאשר מאבחנים דפוסים בשביל לטפל בכאבי ראש ההבדלה הראשונה שעושים היא בין כאב ראש חיצוני ופנימי.
מתוך 8 העקרונות כאבי ראש חיצוניים מוגדרים כסוג של עודף, ובתוך כאבי הראש הפנימיים חשוב להבדיל בין חוסר לעודף.

עקרונות טיפול כלליים:
השאלה האם לטפל בשורש או בביטוי היא חשובה במיוחד במקרה של כאבי ראש.
ישנם שלושה מהלכי פעולה אפשריים:
1. טיפול בשורש ובביטוי בו זמנית
זוהי הגישה השכיחה ביותר. ברוב המקרים אפשרי והכרחי לטפל בשורש הבעיה ובביטוי בו זמנית. לדוגמא אם כאב הראש עקב עליית יאנג הכבד, שנובעת מחסר יין הכליות, מהלך הפעולה הברור ביותר הוא חיזוק הכליות, והכנעת אש הכבד בו זמנית.
אבל גם אם מטפלים בשורש ובביטוי בו זמנית, לעיתים קרובות נחוץ לשים דגש על אחד יותר מהשני. אם כאב הראש מאוד חמור עם התקפים תכופים נחוץ יהיה להתרכז יותר בטיפול בביטוי מאשר בשורש. בדוגמא לעיל אם כאב הראש נגרם עקב עליית יאנג הכבד, ומאוד תכוף וחמור, חשוב יהיה קודם כל לטפל בביטוי, כלומר להכניע את יאנג הכבד. מצד שני אם הביטוי לא גורם לכאבי ראש חמורים, יש לטפל קודם כל בשורש.
לדוגמא אם אדם סובל מכאבי ראש מתונים עקב חסר צ´י, יש לטפל בשורש כלומר לחזק צ´י.
2. טיפול ראשון בביטוי ואח´כ טיפול בשורש
גישה זו נחוצה כאשר ביטויי כאב הראש מאוד חמורים ותכופים עד כדי פגיעה במהלך החיים.
לדוג´ אם כאב הראש עקב יאנג הכבד, הוא אינטנסיבי ותכוף, יש למרכז את תשומת הלב קודם כל לטיפול בביטוי בלבד, כלומר בהכנעת יאנג הכבד. ברגע שהחומרה והתכיפות פוחתים, ניתן להתחיל לטפל השורש.
3. טיפול בשורש בלבד:
זה אפשרי כשכאבי הראש מתונים ולעיתים רחוקות. כאבי ראש אילה בד´כ חסרים בטבעם. לדוגמא כאב ראש מתון עקב חסר צ´י או דם. במקרים אילו יהיה מספק להתרכז פשוט בחיזוק צ´י או דם כך שכאב הראש יעלם בהדרגה.

בחירת נקודות:
בטיפול בכאבי ראש הכרחי לשלב נקודות מקומיות ומרוחקות. ככל שכאב הראש יותר כרוני או אינטנסיבי, נקודות מקומיות דרושות. נקודות מקומיות נחוצות גם במקרים בהם כאב כרוני תמיד מופיע באותה נקודה. זה מצביע על סטאזיס של דם מקומי, שכל הזמן דורש להשתמש בנקודות מקומיות לפזר אותו. באופן כללי נקודות מקומיות נבחרות לפי הדפוס, שמאפיין את כאב הראש ולפי המרידיאן המעורב. שניהם לא חייבים להיות קשורים אחד לשני. לדוג´ כאב ראש של יאנג הכבד כמעט תמיד מתבטא במרידיאן כיס המרה לכן אנו עשויים לבחור כנקודה דיסטלית את Liv-3 לפי הדפוס ואת Bl-43 לפי המרידיאן. נקודות מקומיות על פי רוב נבחרות לפי המרידיאן המעורב. לדוג´ לכאבי ראש במרידיאן כיס המרה ניתן לבחור את GB-6 כנקודה מקומית. נקודות אחרות יכולות להיבחר לפי מיקום כאב הראש בלי להתחשב בדפוס.לדוגמא:
כאב ראש פרונטלי: GV-23, GB-14
כאב ראש ורטיקלי: GV-20, GV-21
כאב ראש אוקסיפיטלי: Bl-10, GV-19
כאב ראש טמפורלי: GB-8, TaiYang
אף על פי כן נקודות מקומיות יכולות להיבחר גם לפי הדפוס. בדוגמא הנ´ל, אם כאב הראש במרידיאן כיס המרה, נגרם עקב עליית יאנג הכבד, בנוסף לנקודות שעל מרידיאן כיס המרה, ניתן להשתמש גם ב Gv-20 כמסלול פנימי אם מרידיאן הכבד מוביל לנקודה זו
אותו עקרון מיושם ברפואת צמחים. הצמחים ה´מקומיים´ כלומר אילו, שבאופן מיוחד משפיעים על הראש, נבחרים לפי המרידיאן המעורב (אבל במידה מסוימת גם לפי הדפוס), והצמחים ה´דיסטליים´ כלומר אילו שמטפלים במצב, שגורם לכאב הראש, נבחרים לפי הדפוס. לדוגמא, בכאב ראש פרונטלי עקב סטגנציית צ´י הכבד וחסר בטחול, Bai Zhi יכול להיבחר כצמח מקומי להשפיע על המצח, בעוד ש Xiao Yao San Free and Easy = Wanderer Powder יכולה להיבחר כמרשם העיקרי לטיפול בדפוס הגורם לכאב הראש, כלומר בסטגנציית צ´י הכבד.

אבחנה מבדלת לפי הרפואה הסינית

האינדקס להלן מפרט את האבחנה המבדלת של כאבי ראש. בכל פרק מפורטת הפתופיזיולוגיה, הקליניקה, העיקרון הטיפולי, נקודות דיקור ואקופרסורה, פורמולות צמחים מתאימות ועקרונות תזונתיים. בסוף כל פורמולה מצויין העמוד הרלוונטי בספרו של בנסקי ובארולט: פורמולות ואסטרטגיות.

מצבי עודף חיצוני:
* למצבי רוח קור או חום חיצוניים הדורשים שחרור, טיפול בבעיות צוואר וראש ושחרור חיצון על רקע חסר פנימי לחץ/י כאן
* למצבי ליחה לחות שונים הדורשים שיתון וויסות ליחה, סילוק רוח, לחות או ליחה עכורה או חמה והרגעת נפש לחץ/י כאן

מצבי עודף פנימי:
* למצבי סטגנצית דם הדורשים הנעה לחץ/י כאן
* למצבי סטגנצית צ´י הכבד הדורשים הרמוניזציה ומצבי סטגנציית קור הדורשים סילוק קור וחימום פנים לחץ/י כאן
* למצבי אש או רוח בכבד הדורשים טיהור חום, סילוק אש והורדת רוח לחץ/י כאן
* למצבי חום הדורשים סילוק חום מהקיבה, סילוק חום מהאיברים וסילוק חום ורעילות לחץ/י כאן
* למצבי עליית יאנג הכבד המלווים ברוח פנימית ודורשים הורדת הרוח והזנת היין לחץ/י כאן
* למצבי ליחה לחות שונים הדורשים שיתון וויסות ליחה, סילוק רוח, לחות או ליחה עכורה או חמה והרגעת נפש לחץ/י כאן
* למצבי תקיעות מזון לחץ/י כאן

מצבי חסר פנימי:
* מצבי יובש הדורשים סילוק ולחלוח לחץ/י כאן
* למצבי חסר צ´י או חסר דם או חסר בכליות הדורשים חיזוק, פיזור גורמים חיצוניים על חסר צ´י בכליות לחץ/י כאן

למאמר המפרט על כאבי ראש בראייה מערבית לחץ/י כאן

מאמר זה מבוסס על עבודתן של נטלי כהן, ענבר שינה ואורית ציפורי, בוגרות המגמה לרפואה סינית.
להפניות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות (רפואה סינית, שיאצו, טווינה, נטורופתיה סינית, תזונה, עיסוי רפואי) ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע"י צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.